Carbon Studio

Carbon Studio to pionier na polskim i światowym rynku w dziedzinie developmentu gier i aplikacji dedykowanych technologii VR. Pomysł utworzenia studia narodził się w 2014 roku, gdy po wsparciu kampanii Kickstarter gogli Oculus Rift otrzymaliśmy pierwszy deweloperski devkit tych gogli. Kontakt z nową i niemal nikomu nieznaną technologią był dla nas momentem przełomowym – od chwili, w której Oculus Rift trafił w nasze ręce, wiedzieliśmy, że chcemy skupić się wyłącznie na eksploracji potencjału wirtualnej rzeczywistości poprzez tworzenie własnych gier VR.

Rok później, z inicjatywy Aleksandra Cabana, Karoliny Koszuty i Błażeja Szaflika, firma Carbon Studio rozpoczęła pracę nad swoimi pierwszymi projektami. Choć wirtualna rzeczywistość była wtedy całkowicie nowym medium na globalnym rynku gier wideo, od razu dostrzegliśmy jej głębie i perspektywiczność – wiedzieliśmy, że tak niesamowita technologia z pewnością otworzy zupełnie nowy, ekscytujący rozdział w świecie gamingu i przypadnie do gustu graczy na całym świecie. Teraz jedynie wystarczyło dostarczyć im dobry produkt.

Wczoraj i dziś

W roku 2015, z niewielkim budżetem i wielkim zapałem, zaczęliśmy pisać własną historię pod szyldem Carbon Studio. Za cel obraliśmy sobie stworzenie naszej własnej pełnowymiarowej gry VR. Wiosną 2015 roku wzięliśmy udział w historycznym, pierwszym VR-owym Game Jamie zorganizowanym przez firmy Oculus i Samsung. To tam narodziła się koncepcja eksploracyjnej gry sci-fi, Alice VR, której prototyp zapewnił nam miejsce w finale konkursu. W październiku 2016 roku wydaliśmy Alice VR we współpracy z wydawcą CDP.PL (Klabater). W chwili premiery, Alice VR obsługiwała wszystkie dostępne na rynku gogle PC VR i była jedną z najdłuższych wydanych gier VR w tamtym okresie.

Kolejnym kamieniem milowym na drodze rozwoju studia było wydanie gry The Wizards, pozwalającej graczom wcielić się w rolę potężnych magów i rzucać zaklęcia za pomocą gestów rąk. The Wizards w postaci early access wydaliśmy samodzielnie w lipcu 2017 roku na platformach Steam oraz Oculus Store. Wkrótce po swojej pełnej premierze w 2018 roku, gra stała się jedną z najlepiej ocenianych gier VR na platformie Steam i Metacritic, co przełożyło się na liczne przyznane jej wyróżnienia oraz nagrody. Rok później tytuł doczekał się potężnej aktualizacji pod nazwą Enhanced Edition, która dzięki wprowadzeniu szeregu istotnych zmian i ulepszeń, spotkała się z bardzo ciepłym przyjęciem wśród graczy. The Wizards był również jednym z pierwszych tytułów dostępnych na przełomowe wówczas gogle Quest 1 i pojawił się w sklepie Quest niespełna miesiąc po ich premierze. W lipcu 2018 roku wydaliśmy także The Wizards: Trials of Meliora, samodzielną grę VR opartą na The Wizards, dedykowaną mobilnym goglom VR.

Wkrótce potem nawiązaliśmy współpracę z firmą Sony, będącą światowym liderem w branży gier przeznaczonych na konsole. W połowie marca 2019 roku w sklepie PlayStation Store pojawił się nasz flagowy tytuł The Wizards – Enhanced Edition, który szybko trafił na listę bestsellerów VR tej platformy.

Po serii sukcesów gry The Wizards – Enhanced Edition uznaliśmy, że fantastyczny świat pełen magii, przygód i rzucania czarów za pomocą gestów rąk gracza to kierunek, którym nadal chcemy podążać. Efektem tego, w czerwcu 2020 roku, światło ujrzała kolejna odsłona serii, The Wizards – Dark Times. Tytuł ponownie zaprasza graczy do wcielenia się w potężnych magów, tym razem oferując szerszy wachlarz dostępnych czarów, zdecydowanie lepszą szatę graficzną oraz bardziej rozbudowany świat. The Wizards – Dark Times od przeszło trzech lat cieszy się niesłabnącą popularnością, zarówno wśród graczy PC VR jak i entuzjastów gogli Meta Quest. Pod koniec 2022 roku gry spod szyldu serii The Wizards osiągnęły łączną sprzedaż w liczbie ponad 350 tys. kopii.

28 listopada 2023 zakończyły się prace nad aktualizacją The Wizards – Dark Times pod nazwą Brotherhood, która oprócz ulepszeń do trybu dla jednego gracza, wprowadza także gorąco oczekiwany kooperacyjny tryb multiplayer. Aktualizacja jest obecnie dostępna na platformach PCVR oraz Meta Quest Store.

W 2019 roku Carbon Studio stało się spółką publiczną i jako pierwsza w historii spółka z branży VR trafiło na giełdę NewConnect.

W tym samym roku podjęliśmy współpracę z jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek świata gier tabletop oraz wideo – brytyjskim Games Workshop. Warhammer Age of Sigmar: Tempestfall w wersji PC VR ukazał się pod koniec 2021 roku, a sześć miesięcy później zadebiutował w sklepie Meta Quest. Tytuł w pełni korzysta z niezwykle bogatego uniwersum Warhammer Age of Sigmar zrzeszającego miliony fanów “ponurego świata niesamowitych przygód”. Gra od czasu swojej premiery doczekała się licznych łatek i aktualizacji, które rozszerzyły jej zawartość o szereg usprawnień oraz dodatkowe tryby – Hardcore i sand-boxowy Storm Trials Mode.

W grudniu 2022 roku rozpoczęliśmy współpracę z wiodącym publisherem branży VR – Vertigo Games.

Dziś i jutro

Obecnie nasz zespół liczy ponad pięćdziesiąt osób. Łączy nas miłość do gamingu (w końcu sami też jesteśmy graczami!) i wspólny cel – tworzenie wysokiej jakości gier VR o grafice charakterystycznej dla tytułów AAA, lecz budżecie niezależnego studia. Aby utrzymać swoje miejsce wśród globalnych liderów branży wirtualnej rzeczywistości, musimy dbać przede wszystkim o wysoką jakość oraz innowacyjność naszych produktów.

Pomagają nam w tym liczne projekty badawczo rozwojowe, dzięki którym pozyskujemy nową wiedzę i zdolności, które następnie aplikujemy do naszych tytułów. Zależy nam, by nasze gry były przystępne dla możliwie najszerszego grona odbiorców, jednocześnie zapewniając rozrywkę również doświadczonym graczom. Taki właśnie cel przyświeca niezwykle bliskiej nam grze Crimen – Mercenary Tales, której premiera będzie miała miejsce już w maju 2023 roku. 

Crimen – Mercenary Tales to humorystyczna, niezwykle barwna i pełna niesamowitych przygód gra akcji, w której odwiedzimy siedemnastowieczną Europę i poznamy szereg interesujących, charakterystycznych dla epoki postaci. Przedpremierowy trailer gry obejrzało niespełna 50 tys. osób, a reakcje społeczności graczy VR na zaprezentowane materiały są jednoznacznie pozytywne. Crimen – Mercenary Tales to gra przeznaczona na obecnie najpopularniejszą i najbardziej dochodową platformę VR – Meta Quest 2. Naszym celem jest dotarcie do możliwie najszerszego grona graczy i zaproszenie ich do przeżycia ośmiu zwariowanych przygód, które dla nich przygotowaliśmy.

Kolejnym krokiem w rozwoju studia była decyzja o wykorzystaniu technologii Hand Tracking. Wynikiem tej decyzji było powstanie gry Mindset – logicznej łamigłówki VR opartej o pełną żywych kolorów grafikę, angażującą fabułę oraz wymagające logiczne zagadki w postaci tajemniczych sześcianów. Mindset dostępny jest na platformie Meta Quest. Podczas grudniowego UploadVR Showcase Winter 2023 Carbon Studio zapowiedziało swój kolejny tytuł – Hunt Together – będący horrorem VR opartym o rozgrywkę PvP. Gra ukazała się na platformie Meta Quest 25 stycznia 2024 roku, a wersja PCVR będzie dostępna już około miesiąc później.

Oprócz produkcji najwyższej jakości gier, staramy się także zaznaczać swoją obecność na wszystkich najważniejszych imprezach branżowych, by bezpośrednio konfrontować się z opiniami graczy oraz specjalistów w tej dziedzinie. Naszą ambicją jest utrzymanie pionierskiej pozycji na rynku “immersyjnych” technologii rozszerzających otaczającą nas rzeczywistość (AR), lub łączących ją ze światem wirtualnym (MR, VR).

Wierzymy, że te technologie wkrótce zrewolucjonizują najważniejsze dziedziny ludzkiego życia, i zamierzamy w dalszym ciągu znajdować się w awangardzie firm wprowadzających tę rewolucję. Dzięki ugruntowanej pozycji na rynku najnowszych technologii, rozwijamy w firmie także dział XR, co pozwoli nam w przyszłości wydawać tytuły dedykowane urządzeniom Augmented i Mixed Reality. W sferze naszych planów na przyszłość znajduje się wiele niezwykle ekscytujących projektów, co pozwala nam spoglądać w przyszłość z wielkim optymizmem.